Contact

Veel zaken regelt u eenvoudig online. Meldingen over de openbare ruimte (verkeerd geparkeerde auto's, zwerfafval, kapotte stoeptegels) regelt u via Fixi.

Er zijn verschillende manieren om contact met ons op te nemen. Op deze pagina zetten we de mogelijkheden voor u op een rij.

Commerciële partijen bieden diensten aan die u voordeliger of zelfs gratis bij de gemeente regelt. Heeft u vragen? Bel dan 14 078. 

Op de pagina Direct online regelen vindt u een overzicht van alle zaken die u direct zelf online kunt regelen.

Lukt het niet online?

Maak een afspraak  

U annuleert een afspraak via de bevestigingsmail. Wilt u een afspraak verplaatsen? Bel dan naar 14 078.

Openingstijden Gemeentewinkel
  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 09.00 - 12.00 uur
  • Woensdag: 13.00 - 20.00 uur

In 2023 is het Gemeentekantoor (en de Gemeentewinkel) elke zaterdag en zondag gesloten en op:

  • 1e Kerstdag: maandag 25 december
  • 2e Kerstdag: dinsdag 26 december

Afhalen van reisdocumenten en rijbewijzen kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden.

In 2024 is het Gemeentekantoor (en de Gemeentewinkel) elke zaterdag en zondag gesloten en op:

  • Nieuwjaarsdag: maandag 1 januari 
  • 2e Paasdag: maandag 1 april
  • Hemelvaart: donderdag 9 mei
  • 2e pinksterdag: maandag 20 mei
  • Kerstmis: woensdag 25 en donderdag 26 december
  • Nieuwjaarsdaf: woensdag 1 januari 2025

Afhalen van reisdocumenten en rijbewijzen kan zonder afspraak tijdens onze openingstijden.

Milieustraat

Maandag tot en met zaterdag: 09.00 tot 18.15 uur.

Adres
  • Bezoekadres gemeentehuis: Raadhuisplein 3, 3331 BT Zwijndrecht
  • Postadres: Gemeente Zwijndrecht, Postbus 15, 3330 AA Zwijndrecht
  • Bezoekadres Milieustraat Noordpolder: Crezéepolder 9, Hendrik-Ido-Ambacht
Telefoonnummer 
  • 14 078 (telefoonnummer met 5 cijfers)
  • maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur
  • Voor overlast van bedrijven inzake stank, geluid en lawaai belt u 24/7: 0888-333555
Melding openbare ruimte

Via Fixi maakt u bij ons een melding over de openbare ruimte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kapotte lantaarnpaal, een gat in het wegdek of een omgevallen boom. Ook overlast kunt u (anoniem) melden via Fixi.

U kunt op twee manieren een melding maken via Fixi.

  1. Ga naar de website van Fixi.
  2. Download de Fixi app op uw smartphone of tablet. U kunt de Fixi app gratis downloaden via de App Store (iOS) of de Google Play Store (Android).

Let op! Vul de melding zo compleet mogelijk in. Het is voor ons belangrijk om te weten wat de plek is van de situatie waarvan u een melding maakt. Stuur ook een foto mee. 

Liever telefonisch een melding maken? Bel de gemeente op 14 078

Contactformulier

Heeft u vragen, tips of opmerkingen? Geef ze aan ons door met het contactformulier.

U kunt het contactformulier niet gebruiken om

  • een melding te doen over de openbare ruimte (overlast verkeerd geparkeerde auto's, zwerfafval, kapotte stoeptegels, lantaarnpalen). Een melding maakt u via Fixi.
  • bezwaar te maken tegen een parkeerboete of een vraag te stellen over een parkeerboete. Ga hiervoor naar de Belastingbalie  
  • een  briefadres digitaal aan te vragen. Hiervoor maakt u een afspraak met de Gemeentewinkel
  • het aanvraagformulier briefadres te versturen (deze sturen wij dan terug). U kunt dit formulier alleen invullen tijdens uw afspraak met de baliemedewerker
Virtuele Assistent / Livechat

Virtuele Assistent Gem

Heeft u vragen over verhuizen, paspoorten, identiteitsbewijzen en gemeentelijke belastingen? Dan kunt u de virtuele assistent Gem gebruiken. U krijgt dan meteen een antwoord. De virtuele assistent Gem is een digitale hulp van de gemeente. Gem is 24 uur per dag beschikbaar en is geprogrammeerd om eenvoudige vragen te beantwoorden. Het is dus geen echte medewerker waar u mee chat. Deel geen persoonlijke gegevens met Gem.

'Gem' is een afkorting voor 'gemeenten'. Gem is onderdeel van een proef. Het kan dus zijn dat Gem nog niet alles weet. Van uw gesprek leert Gem om u en andere inwoners beter van dienst te zijn.

Heeft u andere vragen? Of kan Gem u niet verder helpen? Ga dan tijdens kantoortijden naar onze livechat. U chat dan direct met een van onze medewerkers.

Livechat

Komt u er op onze website niet uit? Chat dan live met een van onze medewerkers. Ziet u op de webpagina een chatknop rechts onderaan de pagina? Start dan met die knop een chatgesprek. U chat direct met 1 van onze medewerkers. De livechat is beschikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Lees Simpel app om ingewikkelde brieven te begrijpen

Lees Simpel is een app die mensen helpt om ingewikkelde brieven te lezen, met hulp van AI. U maakt een foto van uw brief en de app geeft een samenvatting in begrijpelijke taal.
U kunt Lees Simpel gratis downloaden in de App Store (iPhone) of Play Store (Android). De Rijksoverheid steunt de app.

Lees Simpel gebruikt kunstmatige intelligentie (AI)

Ook AI kan een foutje maken. En wie samenvat, maakt keuzes: wat neem je wel of niet mee? De meeste samenvattingen kloppen en zijn makkelijker te lezen dan de brief zelf.

De app verzamelt geen gegevens, slaat de brief niet op en gebruikt geen ChatGPT. Het is niet nodig een account aan te maken. 
 
Wilt u weten wat AI is? Bekijk de video kunstmatige intelligentie (AI).

Hoe werkt de app

  1. Maak een foto (scan) van de brief van de overheid, zorgverzekeraar of eigenlijk ieder ander bericht
  2. Met slimme computertechnologie laat de app in een paar seconde een simpele tekst zien met icoontjes. Het is net zoiets als de Google Lens-app, waarmee u bijvoorbeeld buitenlandse menukaarten kunt vertalen.  

Lees Simpel is gemaakt door een groep vrijwilligers

Zij willen mensen helpen met lezen en schrijven. In Nederland hebben zo'n 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen en schrijven. Het merendeel is hier geboren en opgegroeid.

Kent u iemand die moeite heeft met lezen?  Deel dan dit bericht en help anderen om makkelijker te lezen!

Social Media en WhatsApp

WhatsApp

Wilt u met ons WhatsAppen? Stuur ons uw WhatsApp-bericht via nummer: 06 406 516 89. Op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur geven wij binnen 1 uur antwoord. Berichten die u na deze tijden verstuurt, beantwoorden wij de volgende werkdag binnen 2 uur. Let op: deel via WhatsApp geen persoonlijke gegevens, zoals uw burgerservicenummer (BSN).

Opvragen status

Als u een online aanvraag voor een product op dienst heeft gedaan, krijgt u een intake-nummer. Met dit nummer kunt u de voortgang (status) volgen van uw aanvraag/melding.

Contactgegevens burgemeester & wethouders
  • Contact college
  • Informatie voor de pers. Vragen over de portefeuille van de burgemeester en de wethouders kunt u stellen aan de woordvoerders. Zij kunnen ook bemiddelen bij aanvragen voor interviews.
Contact met de gemeenteraad

Wilt u inspreken, meepraten met de politiek, zelf een onderwerp aandragen of een vraag stellen aan de gemeenteraad? Er zijn verschillende mogelijkheden om in contact te komen met de gemeenteraad

Contact met Zwijndrecht Onderneemt

Zwijndrecht Onderneemt is het eerste aanspreekpunt voor ondernemers. Wilt u zich hier vestigen of uitbreiden, heeft u vragen of ziet u kansen? Het team van Zwijndrecht Onderneemt denkt graag met u mee.

Bureau Sociaal Raadslieden

Vanwege de maatregelen die zijn opgelegd in verband met corona hebben wij onze dienstverlening aangepast. U kunt het Bureau Sociaal Raadslieden telefonisch bereiken via (078) 770 3720 (de gemeentewinkel is telefonisch te bereiken via 14 078) op:

  • dinsdag 8.30 - 12.00 uur en 13.30 - 15.30 uur
  • donderdag en vrijdag 8.30 - 12.00 uur

Buiten deze tijden kunt u een voicemail bericht achterlaten of een e-mail sturen naar: sociaalraadslieden@zwijndrecht.nl.

De spreekuren van het Bureau Sociaal Raadslieden vinden op afspraak plaats in het gemeentehuis op:

  • Dinsdag en donderdag van dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 16.00 uur.
  • En op vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
Digihulplijn

Bel 0800 - 1508
Getrainde vrijwilligers helpen u op weg met al uw digi-vragen over uw computer, laptop, mobiel én tablet. Bel de DigiHulplijn gratis van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – en 17:00 uur.

Websites van de gemeente

U bevindt zich op de algemene website van gemeente Zwijndrecht. Daarnaast heeft de gemeente een aantal websites met meer specifieke of regionale informatie:

  • Wijken Zwijndrecht: informatie over activiteiten en werkzaamheden per wijk 
  • Beleef Zwijndrecht: ontdek wat er in Zwijndrecht te beleven is.
  • Buurtaanpak Zwijndrecht: vertel wat u belangrijk vindt voor uw buurt.
  • Diverz Zwijndrecht: Diverz is de welzijnsorganisatie van Zwijndrecht; hier vindt u informatie over hulp en ondersteuning.
  • Vivera Sociaal Wijkteam: informatie over activiteiten, hulp en voorzieningen om zo prettig en zelfstandig mogelijk te kunnen leven.
  • PAK AAN!: voor inwoners met  een goed idee of initiatief voor de buurt/wijk.
  • CJG Zwijndrecht: website van het Centrum voor Jeugd en Gezin waar ouders en kinderen terecht kunnen met vragen over opgroeien en opvoeden.
  • Mantelzorg Zwijndrecht: website voor mantelzorgers met informatie over de mantelzorgpas.
  • Zwijndrecht voor elkaar: een online marktplaats voor hulpvragers en vrijwilligers die hulp aanbieden.
  • Good to Know Zwijndrecht: een website voor en door jongeren.
  • KunZt: informatie over alles wat er op het gebied van kunst en cultuur te doen is in Zwijndrecht.
  • Toppie: informatie van het Toppie-team over de sportieve en kunstzinnige activiteiten die ze organiseert.
  • Energie: regionale website met tips om energie te besparen of uw huis te verduurzamen.
  • Sociale Dienst Drechtsteden: voor informatie over werk, inkomen, schulden en Wmo.
  • Vacatures: een overzicht van vacatures bij de gemeente Zwijndrecht en overige gemeenten in de Drechtsteden.
Gemeentegids

Jaarlijks komt er een gemeentegids uit, waarin veel informatie staat over het werk van de gemeente en met een overzicht van organisaties en verenigingen die actief zijn in Zwijndrecht. Een gedrukte versie van de gemeentegids kunt u ophalen op het gemeentehuis of bij de bibliotheek. Ook kunt u de gemeentegids digitaal bekijken.