Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Als u door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.

1e aanvraag

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen Lees meer informatie over DigiD

Lukt het u niet om uw aanvraag online te doen? Vul dan het formulier Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf 70 kB) volledig in en stuur dit naar:

Gemeente Zwijndrecht, Gemeentewinkel
Postbus 15, 3300 AA Zwijndrecht

Als wij uw aanvraag ontvangen hebben, krijgt u van ons een bevestiging met een betaalverzoek. U maakt het bedrag binnen 10 dagen over naar het rekeningnummer van Argonaut. Argonaut roept u daarna op voor een keuring. 

Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing op uw aanvraag. Het duurt maximaal 12 weken vanaf de aanvraag tot aan de beslissing.  

Krijgt u de gehandicaptenkaart? Maak dan een afspraak om deze af te halen. 

Lukt het u niet om de aanvraag per post te regelen? Dan helpen wij u met uw aanvraag aan de balie. Maak daarvoor een afspraak of bel met 14 078.  

Kosten

1e aanvraag of vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart 

  • aanvraag gehandicaptenparkeerkaart bij de gemeente € 63,50
  • voor het medisch advies bij Argonaut krijgt u een factuur van Argonaut. De kosten daarvan hangen af van het soort advies dat voor u geldt. 

U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt zelf rijden
  • de kaart staat op uw naam en kunt u in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Passagierskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt niet zelf rijden
  • u bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
  • de kaart staat op uw naam. Als u meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Instellingenkaart

  • uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De kosten hiervoor betaalt u vooraf aan Argonaut. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in uw dossier.

Hoe werkt het?

Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan het Stationsplein 17 in Dordrecht. De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. 

Heeft u medische gegevens of een medisch dossier dat gaat over uw beperking of handicap? Dan neemt u deze mee bij de oproep voor een medische keuring. Het kan zijn dat wij al beschikken over medische gegevens, bijvoorbeeld door een eerdere keuring. Geef dan op het aanvraagformulier aan of we deze gegevens ook nu mogen gebruiken.

Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing. Binnen 12 weken na ontvangst van uw aanvraag krijgt u de beslissing (beschikking) thuisgestuurd. U kunt bezwaar maken op deze beslissing.

Meenemen bij het ophalen

U, of iemand anders, neemt bij het ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart mee:

  • uw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • het afhaalbewijs
  • uw oude gehandicaptenparkeerkaart, als u deze eerder heeft gehad
  • pinpas of contant geld. Liever pinnen dan contant
Vernieuwen kaart

U krijgt ongeveer 2 maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart verloopt, een brief van de gemeente. Daarin leest u hoe u een nieuwe kaart kunt aanvragen. Als na uw aanvraag blijkt dat voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u daarvoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

U vraagt op afspraak een nieuwe kaart aan en neem mee:

  • het proces-verbaal van de aangifte bij de politie
  • uw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld. Liever pinnen dan contant
    U betaalt de kosten voor een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart, deze leest u onder het kopje kosten. 

Lukt het u niet om digitaal een afspraak te maken, bel dan naar 14 078. Onze medewerkers maken dan een afspraak voor u.  

Meer informatie
  • voorkom auto-inbraak en diefstal van uw gehandicaptenparkeerkaart met een Kaartkluis
  • meer informatie over het gebruik van de Europese gehandicaptenparkeerkaart op de website van de ANWB
  • Heeft u een vraag? Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons