Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Als je door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kun je een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.

Met de gehandicaptenparkeerkaart mag je parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als je niet zelf kunt rijden, kun je een passagierskaart aanvragen. Degene die je vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.

1e aanvraag

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen Lees meer informatie over DigiD

Lukt het je niet om jouw aanvraag online te doen? Vul dan het formulier Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf 70 kB) volledig in en stuur dit naar:

Gemeente Zwijndrecht, Gemeentewinkel
Postbus 15, 3300 AA Zwijndrecht

Als wij jouw aanvraag ontvangen hebben, krijg je van ons een bevestiging met een betaalverzoek. Je maakt het bedrag binnen 10 dagen over naar het rekeningnummer van Argonaut. Argonaut roept je daarna op voor een keuring. 

Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing op jouw aanvraag. Het duurt maximaal 12 weken vanaf de aanvraag tot aan de beslissing.  

Krijg je de gehandicaptenkaart? Maak dan een afspraak om deze af te halen. 

Lukt het je niet om de aanvraag per post te regelen? Dan helpen wij je met jouw aanvraag aan de balie. Maak daarvoor een afspraak of bel met 14 078.  

Kosten

1e aanvraag of vernieuwing van jouw gehandicaptenparkeerkaart 

  • aanvraag gehandicaptenparkeerkaart bij de gemeente € 63,50
  • voor het medisch advies bij Argonaut krijg je een factuur van Argonaut. De kosten daarvan hangen af van het soort advies dat voor jouw geldt. 

Je krijgt geen geld terug als je jouw aanvraag intrekt of als de gemeente jouw aanvraag afwijst.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • je kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • je kunt zelf rijden
  • de kaart staat op jouw naam en kun je in elke auto gebruiken. Je mag jouw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Passagierskaart

  • je kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • je kunt niet zelf rijden
  • je bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
  • de kaart staat op jouw naam. Als je meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag jouw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Instellingenkaart

  • jouw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • jouw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet je altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De kosten hiervoor betaal je vooraf aan Argonaut. De arts van Argonaut bepaalt daarna of je een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in jouw dossier.

Hoe werkt het?

Als je eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente jouw aanvraag door naar Argonaut. Je krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan het Stationsplein 17 in Dordrecht. De arts beoordeelt of je aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met jouw toestemming bij jouw huisarts of specialist informatie opvragen. 

Heb je medische gegevens of een medisch dossier dat gaat over jouw beperking of handicap? Dan neem je deze mee bij de oproep voor een medische keuring. Het kan zijn dat wij al beschikken over medische gegevens, bijvoorbeeld door een eerdere keuring. Geef dan op het aanvraagformulier aan of we deze gegevens ook nu mogen gebruiken.

Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing. Binnen 12 weken na ontvangst van jouw aanvraag krijg je de beslissing (beschikking) thuisgestuurd. Je kunt bezwaar maken op deze beslissing.

Meenemen bij het ophalen

Jij, of iemand anders, neemt bij het ophalen van jouw gehandicaptenparkeerkaart mee:

  • jouw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld jouw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • het afhaalbewijs
  • jouw oude gehandicaptenparkeerkaart, als je deze eerder heeft gehad
  • pinpas of contant geld. Liever pinnen dan contant
Vernieuwen kaart

Je krijgt ongeveer 2 maanden voordat jouw gehandicaptenparkeerkaart verloopt, een brief van de gemeente. Daarin lees je hoe je een nieuwe kaart kunt aanvragen. Als na jouw aanvraag blijkt dat voor je opnieuw een medisch advies nodig is, krijg je daarvoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

Je vraagt op afspraak een nieuwe kaart aan en neem mee:

  • het proces-verbaal van de aangifte bij de politie
  • jouw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld. Liever pinnen dan contant
    Je betaalt de kosten voor een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart, deze leest u onder het kopje kosten. 

Lukt het je niet om digitaal een afspraak te maken, bel dan naar 14 078. Onze medewerkers maken dan een afspraak voor jou.  

Meer informatie
  • voorkom auto-inbraak en diefstal van jouw gehandicaptenparkeerkaart met een Kaartkluis
  • meer informatie over het gebruik van de Europese gehandicaptenparkeerkaart op de website van de ANWB
  • Heb je een vraag? Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijg je antwoord van ons