Gebruik achternaam
Bent u getrouwd (geweest) of geregistreerd partner (geweest)? Of gaat u binnenkort trouwen of een geregistreerd partnerschap aan? Dan geeft u zelf bij de gemeente aan hoe overheidsinstanties u voortaan aanschrijven. Dit heet naamgebruik. Voor alle duidelijkheid: uw eigen achternaam (familienaam) verandert daardoor niet.
Afhandeling
Binnen 5 werkdagen handelen wij uw aanvraag af.
Online regelen
Aanvraag wijziging gebruik achternaam
Als u geen DigiD heeft, kunt u de verklaring naamgebruik (pdf, 215 kB) invullen en opsturen naar College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zwijndrecht, Postbus 15, 3330 AA Zwijndrecht.
Lukt het digitaal aanvragen niet? Dan kunt u 14 078 bellen.
- alleen uw eigen naam
- alleen de naam van uw partner
- uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner
- de naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam
Uw eigen achternaam verandert niet door het wijzigen van uw naamgebruik. De achternaam die u aangeeft bij naamgebruik gebruikt de gemeente, de belastingdienst of uw pensioenfonds in brieven. In officiële documenten zoals uw paspoort, rijbewijs, trouwboekje en op uittreksels van de gemeente staat altijd uw eigen achternaam.
Op reis gaan
Als u vliegtickets boekt, moet u altijd op uw eigen achternaam boeken.
- het veranderen van uw achternaam (familienaam) regelt u bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
- als u uw voornaam wilt veranderen dan vraagt u dit, via een advocaat, aan bij de rechtbank
Let op: Door een wijziging van uw voor- of achternaam is uw identiteitsbewijs met de oude gegevens niet meer geldig. Deze levert u in bij de gemeente. U vraagt tegen betaling een nieuw identiteitsbewijs aan.
Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.