Praat met de raad: Daan Spanjersberg (VVD) en Andries van Gemerden (ChristenUnie-SGP)

Dit is een bericht van de Zwijndrechtse politieke partijen voor de rubriek: Praat met de raad. Dit keer Daan Spanjersberg, fractievoorzitter VVD over “Achter de schermen” en Andries van Gemerden, CU/SGP, over "Over de brug".

Achter de schermen

Als de Koning op tijd zijn handtekening zet heeft Zwijndrecht op 23 april een nieuwe kroonbenoemde burgemeester. Als lid van de vertrouwenscommissie (een soort sollicitatiecommissie) mocht ik dit proces van dichtbij meemaken. Er kwam voorlopig een waarnemer en met de gehele raad werkten we aan een profielschets (functieprofiel). Na een aantal sessies ligt er dan een profielschets. De Commissaris van de Koning zet de vacature open en er solliciteren 18 kandidaten. De Commissaris van de Koning overlegt met de vertrouwenscommissie over zijn voorselectie en stelt daarna de uiteindelijke selectie vast. Op een locatie waarbij de privacy van de kandidaten gewaarborgd kan worden voert de vertrouwenscommissie de sollicitatiegesprekken. Dan volgt een voorstel van de vertrouwenscommissie richting de gemeenteraad. De heer Leon Anink wordt voorgedragen door de gemeenteraad. Een heel proces van bijna een jaar en leuk om dat eens mee te maken. De Zwijndrechtse VVD wenst de nieuwe burgemeester een fijne tijd in Zwijndrecht!

Je kunt reageren op de Facebookpagina van de gemeente Zwijndrecht of per mail naar deh.spanjersberg@zwijndrecht.nl.

Over de brug

Op de eerste dinsdag van april troffen de raad van Dordrecht en Zwijndrecht elkaar. Voor het eerst in 10 jaar dat ik raadslid ben is er een dergelijk bezoek aan elkaar gebracht. Het is goed om elkaar te spreken over de te bouwen woningen rondom het spoor van Dordrecht en Zwijndrecht. Als we dit goed willen doen moeten we dat ook samen doen. De ontmoeting vond plaats in ons gemeentehuis in Zwijndrecht. Ik vroeg onze Dordtse collega’s of ze over de rijksweg waren gekomen, maar het gelach in de zaal gaf aan dat men vooral over de brug was gekomen. Een prima verbinding. Wat ons betreft was het niet de laatste keer dat we elkaar troffen, maar krijgt dit zeker een vervolg. Op basis van gelijkwaardigheid kunnen we dan aan dezelfde opgaven werken. Geen verrassingen over een afgesloten brug of het verwijderen van rotondes in Zwijndrecht, maar goede gesprekken en samen aan het werk. Kom maar over de brug zou ik zeggen!

Je kunt reageren op de Facebookpagina van de gemeente Zwijndrecht of per mail naar A.van.Gemerden@zwijndrecht.nl.