Praat met de raad: Fred Loos (ABZ) en GroenLinks Patrick Stam (GroenLinks)

Dit zijn berichten van de Zwijndrechtse politieke partijen

Praat met de raad

Patrick Stam

Raadslid GroenLinks

Kort kijkje in de keuken…

In Zwijndrecht wordt gewerkt met een raadsprogramma (Krachtig Zwijndrecht 2.0). Een gezamenlijke visie van alle in Zwijndrecht actieve politieke partijen. Met dit raadsprogramma worden kaders gesteld, waar de gemeente mee aan de slag gaat. Dit leidt veelal tot raadsvoorstellen. De gemeenteraad wordt daarmee in de gelegenheid gesteld zich te informeren, de discussie op inhoud te voeren, over te gaan tot besluitvorming om vervolgens haar controlerende taak uit te voeren.

De politieke agenda is goed gevuld. Diverse raadsbijeenkomsten met een grote variëteit aan onderwerpen passeren de revue. Zo ook de evaluatie van genoemd raadsprogramma. Wat gebeurt er in de praktijk met de door de gemeenteraad aangegeven kaders?

Speerpunten van onze fractie zijn onder andere meer aandacht voor gedifferentieerd bouwen met meer aandacht voor betaalbare woningen. Ook versnelde verduurzaming van (sociale) huurwoningen verdient wat ons betreft meer aandacht.

Benieuwd naar meer? Neem contact met ons op!

Reageren kan op Facebook gemeente Zwijndrecht  of mail pw.stam@zwijndrecht.n

Fred Loos

Fractievoorzitter ABZ

Kijfhoek verbouwing gestart.

Januari 2011 staat mij nog goed op het netvlies toen op Kijfhoek een enorme brand ontstond. Met gevaar voor eigen leven heeft de brandweer toen vele sporen moeten oversteken om bij de brand te komen.

Na dit ongeval is onder leiding van de diverse burgemeesters (Scholten, Schrijer en van der Loo) en  een raadswerkgroep regelmatig gesproken over Kijfhoek . Is eensgezind opgetrokken om Kijfhoek beter bereikbaar te maken in het geval van een calamiteit. Met als uitkomst dat Prorail, het Rijk, de Veiligheidsregio en de gemeente Zwijndrecht in 2020 een bestuursovereenkomst getekend hebben.

Nu bijna 13 jaar later is het zo ver dat de verbouwing op Kijfhoek gestart is zoals u op bijgaande foto kunt zien en gaan we de beloofde en afgesproken calamiteitenwegen krijgen? Zodat de brandweer in geval van een calamiteit beter bij de bron kan komen en het gevaar voor eigen leven beperkt wordt.

Wij gaan ervan uit dat dit het geval is en dat wij bij een volgend kijkje, later in de tijd, vanaf het viaduct de contouren van deze wegen ook kunnen zien.

Reageren kan op Facebook gemeente Zwijndrechtwww.facebook.com/abzwijndrecht/ via e-mail f.loos@zwijndrecht.nl