Fitnessapparaten Develpark definitief geplaatst en uitgebreid

Wat begon als een pilot, bleek een groot succes: de fitnesstoestellen in het Develpark blijven. Dat niet alleen, er zijn twee nieuwe beweegapparaten bij gekomen en de ondergrond is vernieuwd. Het gras is ingeruild voor een verharde ondergrond. Daarmee zijn de fitnesstoestellen nu ook toegankelijk voor inwoners met een fysieke beperking.

De beweegtoestellen vormden een eerste stap voor een beweegvriendelijke omgeving. De apparaten zijn in de proefperiode gebruikt door inwoners van bijna alle leeftijden. Een enthousiaste sporter gaf de tip om de ondergrond van deze sportplek aan te passen, zodat ook inwoners met een rolstoel gebruik kunnen maken van deze apparaten.

1. Ivar van Rijt, Jacqueline van Dongen en Nadja Wilberink (Opensports)

Eerste stap naar aangepast sporten in de buitenlucht

"In Zwijndrecht willen we een gezonde leefstijl stimuleren en sporten en bewegen toegankelijk maken voor iedereen. Bewegen in de openbare ruimte is daar een mooi voorbeeld van. Met het aanbieden van sporttoestellen verlagen we de drempel voor inwoners om lekker te bewegen in de buitenlucht. Om iedereen mee te kunnen laten doen, is het belangrijk dat we als gemeente de juiste faciliteiten aanbieden. Met de vernieuwde ondergrond en toestellen in het Develpark is een mooie eerste stap gezet naar aangepast sporten in Zwijndrecht", aldus wethouder Jacqueline van Dongen (Openbare ruimte).

Ambassadeur inclusief en aangepast sporten

De gemeente Zwijndrecht heeft internationaal rolstoeltennisser Ivar van Rijt actief betrokken bij het toegankelijk maken van de fitnesstoestellen in het Develpark. Van Rijt is ook gevraagd om mee te denken over het rolstoelvriendelijk maken van de QR-fit wandelroute in Zwijndrecht. Vanuit deze betrokkenheid bij inclusief sporten in Zwijndrecht is Ivar van Rijt gevraagd ambassadeur te worden van aangepast en inclusief sporten: "Sporten en bewegen vind ik ontzettend belangrijk. Met of zonder handicap. Ondanks mijn beperking kijk ik juist naar datgene wat ik wel kan en daar wil ik het maximale uithalen. Ik zeg ook altijd: ontdek welke vorm van bewegen bij je past. En dat kan van alles zijn. Ik ben blij dat je in de gemeente Zwijndrecht in de buitenlucht kan sporten. Vanuit mijn eigen ervaring denk ik graag mee over hoe sporten in Zwijndrecht zo kan worden ingericht, dat iedereen mee kan doen.

Ga naar buiten

Inwoners kunnen op verschillende plekken in de gemeente Zwijndrecht buiten sporten. Denk naast het Develpark aan de QR-fit beweegroute, de beweegtoestellen bij Walburg en de calisthenics apparaten aan de Langeraarstraat. Een overzicht staat op www.beleefzwijndrecht.nl. Voor clinics en activiteiten in de buitenlucht kunt u kijken op www.fitmakers.nl/ganaarbuiten.