Praat met de raad: Laurens Kleinjan (ChristenUnie-SGP) en Sabine Schipper (D66)

Dit is een bericht van de Zwijndrechtse politieke partijen

Praat met de raad

Laurens Kleinjan

Raadslid ChristenUnie-SGP

Oproep voor lokale ideeën om energienetwerk te ontlasten

Terugkijkend op de afgelopen periode zie ik aanzienlijke ontwikkelingen, zowel wereldwijd met diverse uitdagingen als lokaal in onze gemeente Zwijndrecht. De eerste stappen zijn gezet voor de ontwikkeling van Maasterras West, en de begroting voor 2024 is goedgekeurd.

Tijdens de begrotingsprocedure is mijn motie ingediend. Hiermee roepen we het college op om lokale initiatieven die de druk op het energienetwerk verminderen te ondersteunen en actief deel te nemen aan gerelateerde overleggen. Zo kan de gemeente waardevolle inzichten opdoen die in de toekomst toegepast kunnen worden. Ook hebben we gepleit voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een buurtbatterij bij nieuwbouwprojecten.

Op het industrieterrein Groote Lindt wordt zo'n lokaal initiatief ontwikkeld, waar bedrijven energie delen om het energienetwerk te ontlasten. Wij geloven dat deze initiatieven bijdragen aan minder netcongestie en de haalbaarheid van duurzaamheidsdoelen vergroten. Heeft u tips of ideeën om netcongestie tegen te gaan, laat het mij weten via la.kleinjan@zwijndrecht.nl of reageer op  Facebook gemeente Zwijndrecht

Sabine Schipper

Fractievoorzitter D66

Kerst in Zwijndrecht

Ook rondom Kerst maken vrijwilligers de gemeente Zwijndrecht een fijnere en mooiere plek om te wonen en op te groeien. De Winterfair op het Raadhuisplein, de kerstmarkt in Heerjansdam, Kerstlunches in wijkcentra en andere gezellige bijeenkomsten. Fantastisch! Iets om naar uit te kijken tijdens de donkere dagen.

Winter3Daagse
Dit jaar steken ook de vrijwilligers van de ATOS Winter3Daagse weer de handen uit de mouwen. Voor het zevende jaar op rij worden (van 21 tot en met 23 december) zoveel mogelijk producten en kledingstukken ingezameld voor de Voedselbank en de Kledingbank in Zwijndrecht. De dagelijkse boodschappen zijn immers hartstikke duur en het is voor veel mensen steeds moeilijker om rond te komen.

Meedoen?
Diverse scholen, organisaties en (sport)clubs zijn al druk bezig met het inzamelen van producten en kledingstukken. En uiteraard steunt ook D66 Zwijndrecht de Winter3Daagse weer op elke mogelijke manier. Wil je ook producten of kledingstukken inzamelen of op een andere manier deze mooie actie ondersteunen? Kijk dan op Winter3Daagse.nl!

Je kunt reageren op onze Facebook-pagina van de gemeente Zwijndrecht, of per e-mail naar  SK.Schipper@zwijndrecht.nl