Koninklijke Onderscheiding voor Ron Bijl

Ron Bijl is dinsdagavond 31 oktober 2023 benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Bijl (66) heeft de Koninklijke Onderscheiding gekregen voor zijn verdiensten als raadslid van de gemeente Zwijndrecht. In het bijzijn van de gemeenteraad en zijn familie en vrienden werd de Zwijndrechtenaar door burgemeester Edo Haan met de onderscheiding verrast.

In afwisselende periodes is Bijl meer dan 14 jaar gemeenteraadslid geweest. Op 14 april 1998 kwam hij voor het eerst voor de VVD in de raad. In totaal zat hij in vier verschillende periodes in de gemeenteraad. Tussendoor was hij ook betrokken bij de lokale politiek, maar dan als raadscommissielid of als burgerraadslid. Vorig jaar na de gemeenteraadsverkiezingen nam Bijl afscheid. Dat leek definitief, maar omdat Robert Kreukniet wethouder werd, kwam hij opnieuw terug als raadscommissielid. Omdat hij meerdere malen afscheid nam van de politiek en daarna op verzoek van zijn partij weer terugkeerde, wordt Bijl ook wel 'de Heintje Davids van de Zwijndrechtse politiek' genoemd.

Koninklijke onderscheiding Ron Bijl

Bijl staat bekend als een sociaal liberaal. Een man die altijd omkijkt naar zijn medemens, helpt waar hij kan helpen en vooral denkt in kansen en mogelijkheden. In de politiek hebben vooral de thema's financiën, sociaal, cultuur en jeugd zijn interesse. Als inmiddels gepensioneerd consulent beheer bij een woningcorporatie maakte Bijl van dichtbij de sociale problematiek rondom wonen mee. Die ervaringen neemt hij ook mee naar de politiek. Burgemeester Edo Haan kenmerkte in zijn toespraak Bijl als 'een liberaal met een lach' en 'een man met het hart op de goede plek': "Bij de pakken neerzitten, komt niet in het woordenboek van Ron Bijl voor. Hij is en blijft optimistisch en betrokken. En gaat altijd door."