Gemeente organiseert Sinterklaasfeest in Zwijndrecht

Zaterdag 18 november is er een Sinterklaasfeest in Zwijndrecht. Van 10.00 tot 11.00 uur is er op het Raadhuisplein naast het gemeentehuis een gratis feest met muziek, lekkernijen en de Sint en Pieten.

Sinterklaasintocht 2023

De gemeente neemt de organisatie op zich, nadat de Stichting Sint Nicolaas Intocht Zwijndrecht gisteren bekendmaakte dat zij de intocht dit jaar niet gaat organiseren. De gemeente Zwijndrecht kreeg begin november een brief van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) met het dringende verzoek aan de burgemeester om er alles aan te doen om zwarte Pieten uit te bannen bij de openbare Sinterklaasintochten in de gemeente Zwijndrecht. De burgemeester heeft woensdag 8 november 2023 de organisatie van de intocht in Zwijndrecht geïnformeerd en gevraagd hoe zij over het verzoek van KOZP denkt. Burgemeester Haan: "Het is namelijk in de eerste plaats aan de organisatie hoe zij de intocht vorm wil geven." Maandag 13 november liet het Sinterklaascomité van Zwijndrecht aan de gemeente weten dat zij afziet van de organisatie van de intocht.

Sinterklaasfeest voor iedereen op het Raadhuisplein

De gemeente respecteert het besluit van de Stichting Sint Nicolaas Intocht Zwijndrecht, maar wil kinderen en hun ouders wel een gratis Sinterklaasfeest aanbieden. De gemeente heeft de organisatie daarom op zich genomen. Het feest vindt plaats op het Raadhuisplein van 10.00 tot 11.00 uur. Dit is voor de gemeente de geschikte locatie om op deze korte termijn alsnog een feest te kunnen organiseren. Burgemeester Haan: "Het Sinterklaasfeest is in de eerste plaats een feest voor de kinderen. De Sint hoort er gewoon bij. We weten dat ook in Zwijndrecht kinderen in armoede opgroeien. Voor veel gezinnen is de intocht één van de weinige, gratis toegankelijke kinderfeesten, waar zij naartoe kunnen. Voor hen maar eigenlijk voor iedereen organiseren we nu toch een feest met Pieten die in lijn zijn met het Sinterklaasjournaal en de landelijke intocht."

Demonstratie

De gemeente ziet dat er veel vragen zijn of KOZP komt demonstreren. De gemeente zet in op een veilig, feestelijk en prettig Sinterklaasfeest voor iedereen. Vanwege het aangepaste feest met alleen roetveegpieten verwacht de gemeente geen demonstratie van KOZP. De gemeente spreekt de hoop uit dat er volgend jaar voor alle kinderen en hun ouders weer een Sinterklaasintocht is met een vertrouwde aankomst van de Sint en zijn Pieten met de boot op het Veerplein in Zwijndrecht.

Veelgestelde vragen

Waarom neemt de gemeente de organisatie van het Sinterklaasfeest op zich?

De gemeente neemt de organisatie op zich, nadat de Stichting Sint Nicolaas Intocht Zwijndrecht bekendmaakte dat zij de intocht dit jaar niet gaat organiseren. De gemeente wil kinderen en hun ouders een gratis Sinterklaasfeest aanbieden. We weten dat ook in Zwijndrecht kinderen in armoede opgroeien. Voor veel gezinnen is de intocht één van de weinige, gratis toegankelijke kinderfeesten, waar zij naartoe kunnen. Voor hen maar eigenlijk voor iedereen organiseren we nu toch een Sinterklaasfeest.

Waarom is er geen intocht op het Veerplein?

Het Raadhuisplein is voor de gemeente de geschikte locatie om op deze korte termijn alsnog een feest te kunnen organiseren.

Verwacht de gemeente een demonstratie?

Hoe ziet het Sinterklaasfeest er zaterdag uit?

Op zaterdag 18 november is er een Sinterklaasfeest van 10.00 tot 11.00 uur op het Raadhuisplein. Het is een gratis feest met muziek, lekkernijen en de Sint en Pieten.