Antwoord op vragen over PFAS DuPont/Chemours

Zembla heeft een vervolg gemaakt op de uitzending ‘De PFAS-doofpot’ over DuPont/Chemours. Ook zijn in de raadsvergadering van 20 juni zorgen geuit over de lozingen van PFAS door het bedrijf. De gemeente is in gesprek gegaan met Oasen. Dit is het drinkwaterbedrijf dat ervoor zorgt dat het drinkwater aan de kwaliteitseisen voldoet.

Oasen doet er alles aan om ongewenste stoffen als PFAS uit het drinkwater te halen. Het college van B&W is ook in contact met de gemeenten Sliedrecht, Papendrecht en Dordrecht en heeft Chemours (en haar rechtsvoorgangers) aansprakelijk gesteld voor de geleden schade.

Kan ik het drinkwater veilig gebruiken?

Het drinkwater staat onder zeer strenge controle en voldoet aan de wettelijke normen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft aan dat mensen het kraanwater veilig kunnen drinken.

Kan ik in het zwemwater zwemmen?

De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het zwemwater van aangewezen zwemwaterlocaties. Dit betekent dat zij een negatief zwemadvies kan afgeven of een zwemverbod kan instellen. De provincie heeft het RIVM om een duidelijk advies gevraagd.  Daarom heeft de provincie het RIVM om een advies gevraagd. Op deze pagina leest u meer over dit advies en over hoe het RIVM verder onderzoek doet.

De provincie raadt aan alleen te zwemmen op officieel aangewezen zwemwaterlocaties en verwijst naar www.zwemwater.nl voor actuele informatie over de veiligheid van het zwemwater op deze locaties.

Ik heb vragen over PFAS en mijn gezondheid. Waar kan ik terecht?

Met vragen over PFAS en uw gezondheid kunt u terecht bij de GGD Zuid-Holland Zuid via mmk@ggdzhz.nl of 078 – 770 8500. Op onderstaande pagina's vindt u meer informatie:

Wat is PFAS?

PFAS is de naam voor een groep chemische stoffen. Deze stoffen zijn water-, vet-, vuil- en stofafstotend. Er zijn ruim 4000 verschillende PFAS. Over de gezondheidsrisico's van PFOA en PFOS is het meest bekend. Als iemand hier vaak mee in aanraking komt dan kan diegene ziek worden. Of iemand ziek wordt en hoe erg is ook afhankelijk van hoe lang iemand in contact is geweest en factoren als iemands levensstijl.