Open Monumentendag 2023: volop activiteiten in Zwijndrecht en Heerjansdam

Op zaterdag 9 september 2023 is het Open Monumentendag. Verschillende (Rijks)monumenten zijn deze dag te bezoeken en de gemeente Zwijndrecht organiseert hieromheen allerlei leuke activiteiten. Zo openen de Pietermankerk, Kijfhoekkerk, de molen en de Dorpskerk in Heerjansdam en de Watertoren hun deuren voor bezoekers. Er zijn rondleidingen door het oude Raadhuis en het gemeentehuis, er is een speciale monumentenfietstocht en in KunZt is de tentoonstelling 'Willy Sluiter - 150 jaar' te zien.

Open Monumentendag Zwijndrecht zaterdag 9 september 2023Bezoek de Watertoren

De Watertoren is voor het eerst in zijn bestaan voor het grote publiek geopend. Geniet van het fenomenale uitzicht over het Drierivierenpunt, het schilderachtige Dordrecht met de middeleeuwse Grote Kerk en natuurlijk de ‘Dordtse’ brug. Op deze speciale plek wordt door Bart van der Bom een unieke tekenworkshop gegeven waarin het uitzicht centraal staat. De Historische Vereniging laat op verschillende verdiepingen de geschiedenis zien van dit iconische monument uit 1897.

Verder openen de Historische Vereniging Zwijndrecht en het Historisch Genootschap Heerjansdam op deze speciale dag de deuren van hun accommodaties in Zwijndrecht en Heerjansdam.

Monumenten Fietstocht

Speciaal voor Open Monumentendag zijn er twee Open Monumenten-fietstochten ontwikkeld. De fietstochten brengen je langs bijna alle gemeentelijke en rijksmonumenten. Er is een fietstocht door Zwijndrecht en een fietstocht door Heerjansdam. Beide fietstochten zijn ook te combineren.Het boekje met de route en alle informatie is deze dag gratis verkrijgbaar bij het gemeentehuis in Zwijndrecht.

Muzikale momenten

Kinderen van 7-12 jaar kunnen op muzikale ontdekkingsreis in het gemeentehuis. Onder leiding van een docent van harmonievereniging Het Geklank des Konings maken ze kennis met diverse instrumenten en gaan ze aan de slag met ritmes en muziek. Ook is er een optreden van Shantykoor Buitengaats. Het shantykoor neemt je vanaf het bordes van het gemeentehuis mee naar de woelige baren. Dit enthousiaste, vrolijke koor krijgt je met haar zeemansliedjes, (Ierse) volksliedjes en leuke meezingers ongetwijfeld in beweging. De Zwijndrechtse mezzo sopraan Jeanita van Eijsden-de Munck zal onder begeleiding van Niels T. Martin op orgel enkele liederen zingen in de Kijfhoekkerk.

In het gemeentehuis en in KunZt zijn ook nog andere workshops. Ouders en grootouders kunnen een workshop 'EHBO voor baby's en kinderen' volgen. Kinderen tussen de 10 en 12 jaar kunnen onder leiding van een striptekenaar in KunZt hun eigen Willy Sluiter-bordspel maken. In KunZt is ook de uitgebreide overzichtstentoonstelling met het werk van de bekende, Zwijndrechtse kunstenaar (1873-1943) te zien. Ook kan er een ritje met de paardentram worden gemaakt. In de ochtend kan er bij het gemeentehuis worden opgestapt voor een historisch rondje Zwijndrecht. 's Middags rijdt de paardentram vanaf de Watertoren voor een rondje door het Noordpark, met een prachtig uitzicht op de Oude Maas en het drierivierenpunt.

Zwijndrecht en haar monumenten

Op 9 september verschijnt ook het nieuwe boek 'Zwijndrecht en haar monumenten' van historicus en schrijver Kees Popijus. Dit boek over de monumenten van Zwijndrecht wordt om 11.30 uur gepresenteerd in de kamer van het college van burgemeester en wethouders. Burgemeester Edo Haan zal het eerste exemplaar in ontvangst nemen.

Aanmelden voor activiteiten

De toegang voor alle activiteiten is gratis, maar voor sommige activiteiten is reserveren wel nodig. Kijk voor meer informatie over de activiteiten en voor het aanmelden op www.kunztzwijndrecht.nl/monumentendag.