Hoge opkomst bij eerste Nederlands-Indië-herdenking in Zwijndrecht

In Zwijndrecht was dinsdagavond 15 augustus voor de eerste keer een Nederlands-Indië herdenking. Zo'n 250 mensen kwamen naar de herdenking, die gehouden werd op het Raadhuisplein bij het gemeentehuis.

Er werd stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog. Japan maakte op 15 augustus 1945 de capitulatie bekend, waarmee de oorlog in alle werelddelen voorbij was. Ook werden alle slachtoffers van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting in van voormalig Nederlands-Indië herdacht.

Nederlands-Indiƫ herdenking augustus 2023

Burgemeester Edo Haan hield een toespraak. Kinderambassadeur Norah Welgraven droeg het gedicht 'Altijd gevangen, nooit bevrijd' van Esther de Beun voor. Ook was er een korte toespraak van Marion Bezemer. Zangeres Ester Latama en Triple B & Friends zorgden voor de muzikale omlijsting.
Met medewerking van Scouting Panoord werden bij de Vredespaal kransen gelegd. De aanwezigen kregen de gelegenheid een zonnebloem bij het monument te leggen. Na afloop waren er Indische hapjes.

Toespraak burgemeester Edo Haan

Gedicht Esther de Beun