Herdenking Nederlands-Indië op 15 augustus in Zwijndrecht

In Zwijndrecht zal dinsdag 15 augustus voor de eerste keer een Nederlands-Indië herdenking zijn. Jaarlijks wordt op 15 augustus stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden en worden álle slachtoffers herdacht van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië.

Programma

De herdenking in Zwijndrecht begint dinsdagavond 15 augustus om 19.00 uur bij de Vredespaal op het Raadhuisplein (naast het gemeentehuis). Er zijn verschillende sprekers, er is muziek en er is een kranslegging. Burgemeester Edo Haan houdt een toespraak. Er is muziek van Ester Latama en Triple B & Friends. Kinderambassadeur Norah Welgraven draagt het gedicht 'Altijd gevangen, nooit bevrijd' van Esther de Beun voor. Kelly van der Burgh vertelt een persoonlijk verhaal: 'Een verleden herdacht, een toekomst gevormd'. Er is voor iedereen de gelegenheid om bloemen bij de Vredespaal te leggen. Het Zwijndrechtse Comité Herdenking 150845 stelt zonnebloemen beschikbaar. Voorafgaand aan de herdenking is er om 18.45 uur een ontvangst met koffie en thee. Na afloop van de herdenking (rond 19.50 uur) zijn er Indische hapjes.

Vredespaal gemeentehuis

"Herdenken is ook erkennen"

Initiatiefnemer Daan Spanjersberg van het Zwijndrechtse Comité Herdenking 150845 zegt: "Destijds was er in Nederland weinig aandacht voor, maar in Nederlands-Indië ging de Tweede Wereldoorlog gewoon door. Ik ben blij dat we het einde van de oorlog nu ook gaan herdenken in Zwijndrecht." Burgemeester Edo Haan: "Ik ben oprecht blij met dit initiatief. Herdenken is meer dan alleen terugkijken. Het is ook erkennen. We erkennen het leed van de mensen die de Tweede Wereldoorlog in Indië doormaakten. We erkennen dat we hun verhalen, hun ervaringen en hun trauma's nooit mogen vergeten."

Iedereen is van harte welkom bij de herdenking.