Veilig recreëren op en rond De Waal

Genieten op het water en van de mooie natuur in een bijzonder landschap, dat willen we allemaal. Denk daarom aan anderen en houd rekening met elkaar.

Extra toezicht

De afgelopen jaren kwamen regelmatig klachten binnen over overlast op en rond de Waal. Te hard varen was een veel gehoorde klacht. Daarom is er vanuit de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht dit seizoen regelmatig toezicht op en rond het water. Dat doen de vier gemeentes langs de Waal samen met waterschap Hollandse Delta en de politie.

Met meer toezicht willen we bereiken dat mensen op, in en langs het water veilig kunnen genieten van de Waal maar ook dat de flora en fauna wordt beschermd. Overtredingen die worden geconstateerd, worden ook bekeurd. Gaat u varen op de Waal? Zorg dat u weet welke regels daar voor u en uw boot gelden.

Enkele belangrijke regels op een rij:

• De maximum snelheid is 6 km/u;
  • Waterscooters, jetski's en soortgelijke vaartuigen zijn verboden;
  • Waterskiën is niet toegestaan;
  • Voor het besturen van een schip gelden leeftijdsgrenzen.

Varendoejesamen.nl

Alle regels voor het varen met een vaartuig vindt u op varendoejesamen.nl. Heeft u vragen of wilt u een melding doen? Gaan die over het water, neem dan contact op met het waterschap via (0900) 200 5005. Voor andere vragen neemt u contact op met gemeente Zwijndrecht via 14 078.