Eén plek voor al uw vragen

U bent bij het loket van de gemeente van harte welkom met al uw vragen en ideeën. Binnen het loket werken medewerkers van verschillende afdelingen en organisaties samen om u zo goed mogelijk te kunnen helpen.

U kunt iedere donderdag langskomen bij het sociaal loket zonder afspraak. De medewerkers van het Vivera Sociaal Wijkteam en Sociale Dienst Drechtsteden staan u graag te woord. In het loket vindt u onder meer:

Bureau Sociaal Raadslieden

Heeft u een vraag over geld of heeft u juridische problemen, dan kunt u terecht voor hulp bij Bureau Sociaal Raadslieden. Hier kunt u informatie en advies krijgen over wetten en regelingen.

Ook wanneer u hulp nodig heeft bij het invullen van formulieren, het opstellen van een bezwaarschrift of wanneer u vastloopt bij instanties, dan kunt u hier terecht. Wanneer u dit wenst kan dat ook op anonieme basis.

Heeft u een vraag of probleem waar u graag hulp bij zou willen? Maak dan een afspraak.

Economie

Wij vinden het als gemeente belangrijk dat we een goede dienstverlening voor ondernemers hebben. Team Economie is het centrale aanspreekpunt voor ondernemers. Zij wijzen u de weg in de gemeentelijke organisatie. Hun werkzaamheden zijn heel breed: van het adviseren over de strategische economische koers tot het ondersteunen van ondernemers bij vergunningaanvragen.

Heeft u vragen of wilt u nader kennismaken? Maak dan een afspraak.

Vergunningen

Heeft u een vergunning nodig? Bijvoorbeeld als u gaat (ver)bouwen, een boom wilt omzagen, zonnepanelen wilt plaatsen of een grote optocht gaat organiseren. Dan moet u eerst een aanvraag indienen voor de vergunning.

Heeft u vragen over vergunningen of wilt u direct een vergunning aanvragen? Maak dan een afspraak.

Publiekscontacten

De gemeente Zwijndrecht heeft diverse diensten & producten; zoals de aangifte van geboorte of overlijden, reisdocumenten en rijbewijzen, huwelijk en partnerschap, vestiging in Zwijndrecht, naturalisatie en de registratie als gastouder, kinderopvang of buitenschoolse opvang.

U kunt de meeste zaken direct online regelen of maak een afspraak.

Sociale Dienst Drechtsteden

De Sociale Dienst Drechtsteden helpt u bij financiële problemen, wanneer u zonder werk zit en/of ondersteuning nodig hebt om zelfstandig te kunnen wonen, leven of werken. Ze kunnen u helpen bij het zoeken naar werk, een participatieplek of vrijwilligerswerk. Wanneer u niet genoeg geld heeft voor levensonderhoud kunnen ze kijken of u in aanmerking komt voor een financiële ondersteuning zoals een bijstandsuitkering. Daarnaast helpen ze u met uw geldproblemen of voorzieningen wanneer u door leeftijd, ziekte of een beperking niet alles zelf kunt doen.

Heeft u vragen of hulp nodig? Loop dan eens binnen bij het loket.

Vivera Sociaal Wijkteam

Het Vivera Sociaal Wijkteam ondersteunt u bij het zoeken naar antwoorden en oplossingen die passen bij uw persoonlijke situatie. Heeft u hulp nodig bij dagelijkse dingen in en om het huis? Kost het u moeite om zelf te koken, te douchen of het huis schoon te houden? Lukt het niet om werk of een zinvolle dagbesteding te vinden? Of om op pad te gaan? Zijn er opvoedproblemen, relatieproblemen of schulden? Met dit soort vragen kunt u terecht bij het Vivera Sociaal wijkteam.

Heeft u vragen, zorgen of hulp nodig? Loop dan eens binnen bij het loket.

Waarvoor kunt u terecht?

Inwoners en ondernemers kunnen terecht met al hun vragen en ideeën. Geen enkele vraag is gek of onbelangrijk. Kom gerust eens langs voor een persoonlijk gesprek.

Openingstijden

Tijdens de openingstijden kunt u vrijblijvend binnenlopen zonder afspraak bij het sociaal loket. Medewerkers van het Vivera Sociaal Wijkteam en de Sociale Dienst Drechtsteden staan u graag te woord. Voor de andere afdelingen moet u een afspraak maken.
Donderdagochtend van 09.00 – 12.00 uur
Donderdagmiddag van 13.00 – 17.00 uur

Afspraak maken

Wilt u graag vooraf een afspraak maken? Dat kan voor de producten en diensten van de gemeente via onderstaande link.

Maak direct een afspraak

Wilt u een afspraak met het Vivera Sociaal Wijkteam? Bel dan naar 078 770 8181.
Wilt u een afspraak met de Sociale Dienst Drechtsteden? Bel dan naar 078 770 8910.

Direct online regelen

Er is een aantal zaken die u direct zelf online kunt regelen of aanvragen, zoals het aanvragen van een verlenging van uw rijbewijs of het doorgeven van een verhuizing. Hiervoor hoeft u niet langs te komen bij het loket.

Direct online regelen

Let op: voor het regelen van online zaken heeft u een DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD?
Dan kunt u dat hier aanvragen