Praat met de raad: Hilda Rijnaard (PvdA) en Fred Loos (ABZ)

Dit zijn berichten van de Zwijndrechste politieke partijen

Hilda Rijnaard

Raadslid PvdA

Duurzaamheid!

Zwijndrecht heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daarom is in 2021 het nieuwe programma duurzaamheid vastgesteld. Met dit nieuwe programma ging men keihard door om onze ambities op het gebied van klimaatadaptatie en groen, energietransitie, circulaire economie, communicatie en natuur- educatie verder uit te werken. Wat houden die ambities nu eigenlijk in? Er werd aan gewerkt, dat wisten we. Maar het fijne wisten we er niet van. Totdat er op 28 maart een oriëntatieavond was met duurzaamheid en onze ambities als onderwerp. Bijzonder interessant kan ik u zeggen. Voor elke ambitie was er iemand die ons precies vertelde wat het inhield en wat er aan gedaan werd. Heel verhelderend!

Het is natuurlijk ook nuttig voor de inwoners van Zwijndrecht om te weten wat er hier aan duurzaamheid gebeurt. Daarom heb ik aan onze wethouder gevraagd of er voor de inwoners ook zo’n avond georganiseerd kon worden. Zij gaat dit oppakken. Mijn advies is dan ook om die avond te bezoeken. U weet dan wat er op het gebied van duurzaamheid gebeurt. En u krijgt er vertrouwen in dat we met het programma duurzaamheid op de goede weg zijn.

Reageren kan op Facebook gemeente Zwijndrecht of via

e-mail mh.rijnaard@zwijndrecht.nl

Fred Loos

Fractievorzitter ABZ

Waterbus zomerdienstregeling, alle dagen van het Veerplein naar de Hooikade

Bij onze inwoners leeft de gedachte dat de gemeente opdrachtgever is van de waterbusverbinding. Als gemeenteraad strijden wij voor een goede verbinding van de waterbus om van Zwijndrecht naar Dordrecht te varen. Echter niet de gemeente Zwijndrecht maar de Provincie Zuid-Holland verleend de opdrachten als het gaat om de waterbus.

Wij hebben de provincie gevraagd dat wij graag met de verantwoordelijk bestuurder in gesprek willen over het ‘niet’ uitvoeren van de overeengekomen dienstregeling. De provincie heeft een offerte gekregen, opdracht verleend om 4 x per uur van Zwijndrecht naar Dordrecht te kunnen varen. In de huidige dienstregeling gebeurd dit echter maar 3 x per uur. In de zomer alle dagen van de week naar de Hooikade helaas in de winter minder. Daarmee voldoet de uitvoerder niet aan de opdracht die hij gekregen heeft. Grijpt de provincie in? Nee ze weten het en accepteren het, onbegrijpelijk.

In Juni komt de commissaris bij ons op bezoek. Wij zullen hem de vraag stellen waarom de provincie niet toeziet op het leveren van een waterbusverbinding conform de verleende opdracht.

Reageren kan op Facebook gemeente Zwijndrecht, www.facebook.com/abzwijndrecht/
via e-mail f.loos@zwijndrecht.nl