Kunstwerk ter nagedachtenis aan René Kerkhoven geplaatst in Zwijndrecht

Vrijdag 14 april 2023 werd het kunstwerk ter nagedachtenis aan René Kerkhoven gepresenteerd. De Zwijndrechtse uitvinder, kunstenaar en schrijver is in januari 2022 onverwachts overleden. Kerkhoven is 62 jaar geworden. Het kunstwerk is een oldtimer, een zogenoemde 'Lelijke Eend', waarop het gedicht 'Paradijsvogel' van Kimm Mulder alias 'De Perkamentdichter' te lezen is. Het kunstwerk staat op de rotonde bij de Burgemeester Jansenlaan/Officiersvliet in Zwijndrecht.

Bij de presentatie van het kunstwerk, hielden wethouder Jacqueline van Dongen en Peter Kerkhoven, de zoon van René, een korte toespraak. Kimm Mulder droeg haar gedicht 'Paradijsvogel', een eerbetoon aan Kerkhoven, voor. Wethouder Jacqueline van Dongen: “René was een kleurrijke paradijsvogel en inspireerde jong en oud in Zwijndrecht. Hij had oog voor duurzaamheid en maakte ons er allemaal van bewust dat we zuinig moeten zijn op onze aarde en onze natuur. Ver weg maar ook dichtbij. Dat deed hij altijd met zijn kenmerkende humor. Dat René niet meer in ons midden is, is voor zijn zonen, zijn familie en vrienden en ons allemaal, een groot gemis."

Kunstobject René Kerkhoven oldtimer op rotonde

Ter nagedachtenis aan René Kerkhoven

René Kerkhoven trok veel aandacht met onder meer zijn projecten in de openbare ruimte van Zwijndrecht. Zo maakte hij met hergebruikte materialen een gecko aan het Schaerlaeckenoord in Walburg en verfraaide hij de zijmuur van de Develhal met vrolijke smileys. Ook schreef hij talloze (kinder)boeken en was hij uitvinder van de 'Birdswing'.

Een idee van René Kerkhoven zelf

Het was René Kerkhoven zelf die het idee voor het kunstwerk een aantal jaar geleden ter sprake bracht bij een medewerker van de Gemeente Zwijndrecht. Toen de beplanting op de rotonde toe was aan vervanging, was dit voor de gemeente hét moment om aan de slag te gaan met het kunstwerk. Op de oldtimer zijn zinnen van het gedicht 'Paradijsvogel' van Kimm Mulder te lezen. Deze toevoeging ontstond als burgerinitiatief om een monument ter nagedachtenis aan René Kerkhoven in zijn woonplaats Zwijndrecht te plaatsen.

Duurzame, unieke blikvanger

Het kunstwerk heeft iets gemeen met de gecko die Kerkhoven in 2021 maakte. Met de gecko wilde René Kerkhoven kinderen meer leren over duurzaamheid, biodiversiteit en circulariteit. Deze elementen komen ook terug in het kunstwerk op de rotonde. De auto is afkomstig van een bedrijf dat het onderstel van oldtimers gebruikt om sportauto's te maken. Het casco op de rotonde biedt, opgaand in het groen, ook een plek voor insecten en andere dieren.