Nederlandse identiteitskaart

Een identiteitskaart is zowel een reisdocument als een identiteitsbewijs. U vraagt uw identiteitskaart persoonlijk aan. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig. Een identiteitskaart is in principe na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is uiterlijk binnen 2 werkdagen klaar (als het voor 14:00 uur is aangevraagd).

Voorwaarden

  • Vraag uw identiteitskaart aan in de gemeente waar u bent ingeschreven.
  • Vraag uw identiteitskaart persoonlijk aan. Kinderen en baby’s moeten aanwezig zijn bij het aanvragen van eigen identiteitskaarten.
  • Haal uw identiteitskaart persoonlijk op. Dit kan in principe na 5 werkdagen (ook kinderen moeten hierbij aanwezig zijn). U ontvangt een sms en/of e-mail van de gemeente als uw identiteitskaart klaarligt.
  • Bij een spoedaanvraag is uw identiteitskaart de eerstvolgende werkdag klaar (als het voor 14.00 uur is aangevraagd). Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten.

Toestemming ouders bij aanvragen identiteitskaart

  • Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig bij het aanvragen van een identiteitskaart.
  • Beide ouders of voogden moeten via het Verklaring van toestemming kind eigen reisdocument (PDF, 24 kB) schriftelijk toestemming geven.
  • Kinderen moeten een identiteitskaart persoonlijk aanvragen en ophalen, ongeacht hun leeftijd.
  • Komt er geen ouder of voogd mee naar de aanvraag? Het kind moet een kopie van het legitimatiebewijs van beide ouders of voogden meenemen.
  • Komt er één ouder of voogd mee naar de aanvraag? De ouder of voogd brengt een kopie van het legitimatiebewijs van de andere ouder of voogd mee en moet zichzelf kunnen legitimeren.

Afspraak maken

Maak hiervoor online een afspraak of bel 14 078.

Afspraak maken

Aangifte vermissing reisdocument

Indien u uw reisdocument verloren bent dan moet u een verklaring van vermissing afleggen. Anders kunt u geen nieuw reisdocument aanvragen.

Als u niet direct een nieuw document aanvraagt, is het toch verstandig om een verklaring van vermissing bij de gemeente af te leggen. De overheid registreert dan het documentnummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude.

Klik hier voor de aangifte vermissing reisdocument

Kosten

Wanneer u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent, is het document 10 jaar geldig. Wanneer u bij de aanvraag nog geen 18 jaar bent, is het document 5 jaar geldig.

  • identiteitskaart vanaf 18 jaar € 51,05
  • identiteitskaart onder 18 jaar € 29,05
  • spoedaanvraag nieuw document € 47,55 extra

U betaalt direct bij uw aanvraag. LET OP: Liever pinnen dan contant.

Aanvraag

Gemeente Zwijndrecht, Gemeentewinkel, 14 078, gemeente@zwijndrecht.nl

Meenemen

  • Alle identiteitskaarten en paspoorten die u heeft, ook als ze verlopen zijn
  • Een nieuwe pasfoto, die voldoet aan de eisen
  • Voor kinderen jonger dan 12 jaar:

Tips

Download de Brochure identificatieplicht (PDF, 185 kB) voor meer informatie over de identificatieplicht.

Uitgelicht