Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

Commerciële partijen bieden diensten aan die u voordeliger of zelfs gratis bij de gemeente regelt. Heeft u vragen? Bel dan 14 078.

U vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doet u in de gemeente waarin de gebeurtenis (geboorte, huwelijk, registratie partnerschap en/of overlijden) is gebeurd.

Het afschrift kost € 16,60

Aanvragen

DigiD-logo Aanvraag afschrift burgerlijke stand

Aan de balie regelen

Wanneer u een afschrift of uittreksel direct nodig heeft, doet u uw aanvraag aan de balie. Hiervoor komt u persoonlijk langs met uw identiteitsbewijs. Bel 14 078 en maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen! Het uittreksel krijgt u na betaling direct mee. Liever pinnen dan contant.

Van de volgende akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen:

• geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van uw registratie partnerschap

Verschil tussen een uittreksel en afschrift

• Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
  • Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
  • Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig
Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van de Rijksoverheid.

• een apostille regelt u bij de rechtbank
  • een legalisatie regelt u in 3 stappen. De volgorde is:
    • de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
    • ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
    • ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Geslachtswijziging aanvragen

Op de pagina Geslachtswijziging aanvragen leest u meer informatie

Contactformulier

Heeft u vragen, tips of opmerkingen? Geef ze aan ons door met het contactformulier.