Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag

De gemeente Zwijndrecht heeft een Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. Hier kunnen huurders en woningzoekenden terecht met klachten over ongewenst gedrag van hun huisbaas.

Sommige verhuurders of huisbazen nemen het niet zo nauw met de rechten van de huurder. Zij houden zich niet aan de wetten en regels. Ze onderhouden de woningen slecht en/of vragen veel te hoge huren. Soms zetten ze huurders onder druk. Ook komt discriminatie voor. Daardoor kunnen vervelende situaties ontstaan waarbij huurders zich niet veilig voelen in hun woning.

Via het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag houdt de gemeente signalen en meldingen bij over 'slechte verhuurders'.

Wat doet het meldpunt?

  • Het noteert meldingen die huurders doen en brengt deze in kaart
  • Samen met de huurder kijkt het meldpunt naar een mogelijke oplossing
  • Het ondersteunt en informeert huurders
  • In overleg met de huurder spreekt het meldpunt de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is
  • Het maakt een lijst op van verhuurders die zich niet aan de gewenste afspraken houden

Wilt u iets melden?

Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de 1e stap en gaat met de verhuurder in gesprek. Natuurlijk begrijpen wij dat dit moeilijk of lastig voor u kan zijn. Komt u er na het 1e gesprek samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan mag u dit doorgeven aan het Meldpunt.

Het melden van ongewenst verhuurgedrag kan door het contactformulier in te vullen.

Voor meldingen van discriminatie op de woningmarkt kunt u terecht bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag en ook bij het discriminatiemeldpunt van RADAR. RADAR helpt de gemeente Zwijndrecht bij antidiscriminatie. Kijk op de pagina Aangifte of melding van discriminatie.

Belangrijk!

Wanneer u via het contactformulier ongewenst verhuurgedrag meldt, zorg dan dat u in uw melding de volgende gegevens opneemt:

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
  • De naam van de verhuurder en zijn of haar contactgegevens
  • Een beschrijving van de klacht 
  • Geef aan of u het probleem heeft besproken met de verhuurder

We gaan uiterst vertrouwelijk met uw gegevens om.